Side 4 av 4 FørstFørst ... 234
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Som du sier så vil det jo nødvendigvis føre til en form for redusert tilbud, å øke leien for andre tror jeg er uaktuelt. Om reduksjonen gjøres i utvikling av nye anlegg eller drift/vedlikehold av eksisterende anlegg vet jeg ikke. Poenget mitt er at det ikke vil gå ut over antall lærere...
    Så redusert tilbud, det være seg redusert renhold, vedlikehold, åpningstid etc. for resten av kommunens haller og andre idrettsanlegg er noe man forventer at bystyret vil gå inn for? Dvs. ramme tilbudet til de mange, kanskje spesielt barn og unge i dugnadsdrevne klubber innen alle idretter, fordi den profesjonelle fotbalklubben Start ikke makter å få til en bærekraftig drift?
    Det tror jeg bystyret vil slite med å gå inn for.
    Tror dessverre ikke det vil bli kastet mere offentlige midler etter Start og at klubben er på vei utfor stupet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Det vil nok aldri bli tatt fra andre poster.
    Når mediepengene går til kommunen som sikkerhet da forstår man hvorfor klubben sliter.
    Når man har utgifter til midjen, da er det desto viktigere at man utvikler seg, i år trodde man det holdt å underholde med en bøtte og 1 svamp.
    Det man før eide leier man nå, 40 år avtale krevde i tillegg at klubben holdt det gående i god stil like lenge, utviklet seg og bar frukter( pokaler ) og engasjement.
    Den personen som så dette realistisk må ha vært temmelig optimist.
    Man innreder satsingen og toget sør arena med å hente inn en som knapt visste hva han gjorde på treningsfeltet, uten erfaring på området og tåkeprat.

Gjør som stabæk, kast dere selv ut av tåkeslottet og ha hverdagen på en slitt stadion, med en fantastisk matte.
    Sør arena kan kommunen bruke til omsorgsboliger, barnehage, skole...

Dette er veldig likt stabæk, de hadde 9 millioner i leie pr år, da over 40 år. Galskap.
    ( Stabæk er langt i gang i planlegging av å flytte ut av Nadderud etter å ha skapt balanse, Telenor Arena kan være aktuelt om NFF kjøper Hallen, noe de ønsker. Ellers er Nadderud Park på tegnebrettet også)

Start ut av sør arena NÅ. Dette er ikke fruktbart
    Sist endret av Steinar Lindgren : 08-15-2016 kl 03:06

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av vestergabet Vis innlegg
    Så redusert tilbud, det være seg redusert renhold, vedlikehold, åpningstid etc. for resten av kommunens haller og andre idrettsanlegg er noe man forventer at bystyret vil gå inn for? Dvs. ramme tilbudet til de mange, kanskje spesielt barn og unge i dugnadsdrevne klubber innen alle idretter, fordi den profesjonelle fotbalklubben Start ikke makter å få til en bærekraftig drift?
    Det tror jeg bystyret vil slite med å gå inn for.
    Tror dessverre ikke det vil bli kastet mere offentlige midler etter Start og at klubben er på vei utfor stupet.
    Og dersom klubben faller utfor stupet, hva skal kommunen gjøre da? Da må jo tilbudet reduseres likevel. Og ikke bare må det reduseres, men det må reduseres ytterligere og for mange år fram i tid...

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Start ut av sør arena NÅ. Dette er ikke fruktbart
    Det kan du godt si, men Start har nå en gang en avtale med kommunen og det er ikke gitt at de kan rive den i to uten videre. Dessuten så er det vel kommunen som eier det som finnes av fotballbaner i nærområdet så det er heller ikke gitt at kommunen vil leie ut gamle Stadion for en slikk og ingenting...

Slik jeg ser det finnes det bare tre muligheter.

1. Inngå ny avtale med kommunen
    2. Kommunen nekter å inngå ny avtale, Start klarer seg likevel på magisk vis
    3. Kommunen nekter å inngå ny avtale, Start går konkurs. Kommunen sitter igjen som svarteper

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    1. Inngå ny avtale med kommunen
    2. Kommunen nekter å inngå ny avtale, Start klarer seg likevel på magisk vis
    3. Kommunen nekter å inngå ny avtale, Start går konkurs. Kommunen sitter igjen som svarteper
    Noen vil vel snarere hevde at kommunen sitter igjen med svarteper om de kommer Start i møte.

Det krever neppe magi for at Start skal unngå konkurs uten kommunens hjelp. Da klubben rotet det til for seg i jakten på Steinar P i fjor høst, kom en anonym sponsor på banen og la syv siffer på bordet for å løse floken. I sommer har Club21 gitt en million til spillerkjøp, en million de tjente i renter på å gi Start et nødlån på 4 millioner i fjor høst.

Start hevder å drive med overskudd denne sesongen. Men mangler likviditet og sliter med leverandørgjeld. For oss som har fulgt klubben gjennom et utall lignende og tilsynelatende mer alvorlige kriser, fremstår det ganske sannsynlig at noen vil tre støttende til. Men ingen ønsker naturlig nok å ta første initiativ. Så man maler fanden på veggen, får med seg marjonettene i Fevennen, og prøver først å velte ansvaret for klubbens eksistens over på det offentlige. Om kommunen trekker på skuldrene, finnes det garantert en plan B som sikrer fortsatt drift.

Start har i mine øyne litt problemer med troverdigheten når de snakker om konkurs samtidig som de henter inn nye spillere og varsler eliteseriesatsing i Obos.

Dersom Sør Arena skal forbli fotballarena i kommunens eie, kan det sikkert være rasjonalt å hjelpe Start over kneika. Samtidig vil vel fort årets økonomiske utfordringer fremstå som en tur i parken sammenlignet med Obos, og det er vel ikke gitt at Start blir noen stabil leiebetaler i overskuelig fremtid. For kommunens del ville det nok rent økonomisk sett vært mest rasjonelt å selge Sør Arena til eiendomsutviklere, og det vel også usikkert hva de vil tape på at Start sier opp leien. For driftskostnadene må vel langt på vei være knyttet til kamparangementene, og noe av leieinntektene kan vel sikres fra andre. Og hvem vet - kanskje Jerv trenger et midlertid stadion neste sesong?

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    En ting jeg lurer på. Hvor lang avtale har Sparebanken Sor med Start/kommunen om navnerettighetene. Var det 10 år de kjopte rettighetene for eller var det 20 år? Når denne avtalen er utlopt, så er det vel sannsynlig at Sparebanken Sor vil forlenge eller at man får inn en ny aktQr som vil sponse navnet på denne arenaen (så lenge det fremdeles spilles toppfotball der)?

Dette er vel penger som kommunen vil få, nå som de eier stadion? Det er jo helt uaktuelt at Sparebanken Sor eller en annen bedrift vil betale store penger hvis ikke Start spiller toppfotball der. Dermed er det enda et argument for at kommunen burde hjelpe Start med å få et så slagkraftig lag som mulig - så man kan komme seg opp i Tippeligaen igjen... Husker derimot ikke hvor lang avtale Sparebanken Sor har. Er vel kanskje 20 år, så fremdeles noen år igjen.. Noen som vet?

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sp.Sør kjøpte navnerettighetene for andre gang da kommunen kjøpte stadion. Da kjøpte de dem for 20 år så det blir vel til 2034 (og det for kun 500 000 per år.)

Jeg ser forøvrig ikke særlig grunn til å spekulere i alternativer der Start blir kastet ut av Sør Arena. Undervarme på gamle stadion vil koste 5 millioner og andre oppgraderinger vil være nødvendig. Sør Arena er vanskelig å leie ut og neppe så veldig attraktivt som utviklingsprospekt. Ikke bare må kommunen omregulere, men det er mange lett tilgjengelige tomter på marvikssletta. Å bygge Sør Arena om til kontorer osv vil nok koste ganske godt. Rent politisk virker det også merkelig valg da man vet at behovet for et nytt anlegg som kan brukes til toppfotball raskt vil melde seg.

Jeg skulle gjerne sett at Start flyttet fra Sør Arena (aldri likt stadion), men det er nok der Starts fremtid er.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Sør Arena er vanskelig å leie ut og neppe så veldig attraktivt som utviklingsprospekt. Ikke bare må kommunen omregulere, men det er mange lett tilgjengelige tomter på marvikssletta. Å bygge Sør Arena om til kontorer osv vil nok koste ganske godt.
    Helt enig, og jeg tror derfor det er et svært lite attraktivt alternativ. Og antakelig helt uspiselig politisk. Dersom det reelt sett er fare for at Start går konkurs uten hjelp fra kommunen er jeg ganske sikker på at det blir en enighet. Kommunen har ingenting å vinne på en Start-konkurs, det er heller det motsatte som er tilfelle.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Tenk om Manchester United overførte Pogba pengene til feil konto 😉

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Klubben har vært gjeldslave i snart 10 år, null sportslig fremdrift, kun nedskjæringer.
    Først eide de seg til fant, nå leier de seg til fant.
    Er senario nei fra kommunen, eller vesentlig dårligere tilbud enn forespurt bør Start ut av sør arena asap.
    Ikke noe slår rottereiret Nadderud når stb dro hjem, Kristiansand stadion holder for obos, bygg opp nytt team og kapital

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det blir vel tydeligere og tydeligere for de fleste som følger Start at klubben per i dag ikke er skikket til å drive med toppfotball. Det virker som om manglende sportslig kompetanse gjennomsyrer hele klubben, fra styret og sportslig utvalg og helt inn i administrasjonen. Når klubben berget seg på mirakuløst vis i fjor, ble vi supportere lovet en troverdig sportslig satsing. Tiden hvor økonomi var hovedfokuset skulle være over, og det sportslige skulle i fokus. Nok en gang har vi blitt offer for brutte løfter. For hvordan kan man presentere en troverdig sportslig satsing når ingen besitter kompetansen til å levere?

Optimismen var stor blant mange når vi gikk inn i 2016. De fleste var positive til Steinar, selv om det var en strek i regningen at prosessen med å få han på plass tok såpass lang tid. I løpet av sesongoppkjøringen så vi ganske tydelig at Start fremdeles var en dumpekandidat. Men de fleste forventet vel stigning utover i sesongen. Den stigningen har vi dessverre ikke sett noe til, og vi står nå med europeisk rekord i antall kamper på rad uten seier i toppdivisjonen. Samtidig som sjansen for at vi går hele sesongen uten seier stadig øker. Steinar har levert så langt under forventningene, at nå begynner selv de mest tålmodige av oss å miste tilliten. Det er null utvikling, merkelige disposisjoner av spillere og åpenbart null evne til å få spillerne til å yte sitt beste i kamp. I utgangspunktet har vi en spillerstall som bør kunne klare seg bra i Obos til neste år, men det begynner å bli vanskelig å tro at vi skla bli noe annet enn middelhavsfarere selv i divisjonen under slik Steinar fremstår som leder.

Jeg tror ikke Steinar får sparken, den sittende ledelsen virker å ha klokketro på hans evner fremover. Men dersom han hadde blitt erstattet så er det vanskelig å se for seg hvordan vi skulle klart å lykkes med en erstatter. For det er jo den sportslig inkompetente admistrasjonen som må stå for en ny ansettelse. Klubben fikk en ny sjanse etter kvalikken i fjor. Den sjansen har vi rotet bort. Vi ble lovet en sportsdirektør/sportssjef blant annet, men ingenting er kommet. Det resulterer i at vi fortsetter ferden som blinde høns som surrer mot stupet. Dersom det ikke skjer noe radikalt i denne klubben snart er vi historie før heller enn siden.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg som hadde troa i år.. Sukk
    Så skjedde det ikke noe, skrev til ugrei Brandsdal om hvor sportsjefen ble av, hvorfor man opererer med kun defensiv kompetanse i trenerteamet, hvor offensiv trener ble av og hvem trener teknikk og det offensive spillet.
    Svaret var økonomi hele veien.
    Hele laget bærer preg av at klubben er underernærte på fagkompetanse.
    Antwi flyter nå på jervbølgen, om litt vil han også føle mangel på kunnskap i teamet hindrer han i å vokse som spiss.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    https://www.youtube.com/watch?v=BmpSXu987to

Noen som er lei av salme oppleseren på Sør Arena
    Mye mulig dette hadde tappet kristiansand for strøm men egentlig ikke så himla vanskelig å lage slikt på en kvelds kamp.
    Hvorfor jeg tar dette frem er dette med å skape show, underholdning og atmosfære.
    Man har jo både reklameskilt langs banen og storskjerm allerede, de kan brukes like kreativt som i linken.

"Lyspyro" er jo faktisk også lovlig

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    https://www.youtube.com/watch?v=BmpSXu987to

Noen som er lei av salme oppleseren på Sør Arena
    Mye mulig dette hadde tappet kristiansand for strøm men egentlig ikke så himla vanskelig å lage slikt på en kvelds kamp.
    Hvorfor jeg tar dette frem er dette med å skape show, underholdning og atmosfære.
    Man har jo både reklameskilt langs banen og storskjerm allerede, de kan brukes like kreativt som i linken.
    Haha, hadde fungert litt dårligere med Bostrøm som speaker ja

Men det der showet krever garantert litt ressurser å lage. Første hinder tipper jeg er at styringssystemet på Sør Arena neppe gir så god kontroll over flomlyset. Så kommer jobben med å lage videoene og hele koreografien. Det er neppe noe Roy Emanuelsen klarer på egenhånd.

Men jeg har ikke peiling på hvordan f.eks reklameskiltene styres. Er det noe Start har kompetanse på selv eller må de ha ekstern hjelp hver gang man skal lage noe?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    For det er jo den sportslig inkompetente admistrasjonen som må stå for en ny ansettelse.
    Jeg vet jeg står i fare for å gjenta meg selv, og bringe opp en utdebattert debatt. Men nå var det jo et utvalg på fem personer som jobbet med å finne Mjeldes arvtaker. Her satt også klubbens tidligere sportssjef Trond Are Gjone og Pål Lydersen.

Om dette kvalifiserer til sportslig kompetanse, får andre vurdere. Men jeg synes kanskje det blir litt urimelig å kritisere ansettelsen av Steinar P. I ettertid har den vist seg å være en katastrofe. Men han fremsto som en soleklar kandidat på tidspunktet han ble ansatt, det var svært få kritiske røster og jeg tror ikke det var noen som forutså at det skulle bære så til de grader miserabelt av sted.

Man kan sikkert hevde at klubbens manglende markedsoversikt har tvunget dem til å rote i eget nabolag når de skulle ansette ny trener, og at klubben burde hatt verden som nedslagsfelt slik som Stabæk. Men nå er det jo slik at de aller fleste norske eliteserieklubber virker å prioritere tilhørighet og talent når de ansetter trener. Det er vanskelig å hevde at Starts ansettelse av Steinar P skiller seg vesentlig fra andre klubbers prioriteringer på trenerfronten.

Jeg deler vel heller ikke opplevelsen av brutte løfter. Start har signert ni spillere på Steinar Pedersens korte tid i klubben, og har neppe brukt mindre økonomiske ressurser enn klubbene man sammenligner seg med. At økonomien nok en gang har blitt hovedfokus er vel i all hovedsak et direkte resultat av klubbens uvirkelig svake resultater. Om Start hadde prestert som en normal nedrykkskandidat, ville nok situasjonen vært langt lystigere.

Man kan naturligvis innvende at Start har brukt pengene sine på søppel der våre konkurrenter har kjøpt kvalitet. Og peke på mangelen av en sportsjef. Men når man korrigerer for pengebruk så er det vel ikke nødvendigvis slik at Starts spillerkjøp er dårligere nå enn i den tiden Start hadde sportsjef. Det handler i mine øyne mer om at Start ikke evner å få ut spillernes potensial. Eliteserien er jo full av spillere som er vraket i Start, og som virker å prestere langt bedre i sine nye og bedre klubber. Og dette må jo primært være et treneransvar.

Da Steinar Pedersen ble linket til Start i fjor høst skrev Fevennens sportsleder at Pedersen trolig ville stille krav om å ha kontroll over overgangene. Det hadde han visstnok hatt i Jerv, med stor suksess. Jeg er usikker på hva en sportsjef ville tilført denne sesongen.

For alt i alt har vel ikke Start truffet så steingalt på overgangsmarkedet. Av sine seks vintersigneringer må vel både Nwakali og Robstad anses som vellykkede, mens Heikkila også ser ut som en bra spiller til tross for at fryktelige arbeidsbetingelser får mange til å trekke frem floppstemplet. Så har man hatt uflaks med skader på de øvrige tre. Unduak har knapt vært på banen, Hollingen mistet hele vårsesongen og Skogmo hele oppkjøringen, uten at noen av dem nødvendigvis ville utgjort noen stor forskjell uansett.

I mine øyne er ikke Starts hovedproblem kvaliteten på spillerstallen, men heller trenerens evne til å skape et velfungerende kollektiv som trengs for at spillerne skal få ut potensialet. Så har man til en viss grad også kjøpt spillere til feil lagdeler, uten at jeg helt kan se at sportssjefen kunne forhindret denne tabben. For man må vel i det minste kunne forvente at treneren evner å vurdere spillermaterialet sitt.

Man kan kritisere administrasjonen for mye, og spørsmålet om Start er skikket til å drive med toppfotball er åpenbart legitimt. Jeg mener dog at all erfaring viser at hovedtreneren er alfa omega i en fotballklubb. En fungerende trener gjør gull av gråstein der en feil mann rykker ned med medaljekandidater. Det handler ikke bare om kompetanse, men også litt om flaks, timing og kjemi.

Jeg nekter å tro at Steinar P er så udugelig som han fremstår. Men er helt overbevist om at han har feilvurdert oppgaven totalt. Han har lett etter typene som trengs for å spille sin fotball, og lagt for lite vekt på kvalitet og potensial. Han har trolig terpet avanserte spillsekvenser i angrepsoppbygningen, og neglisjert det enkle som er avgjørende for lag i Starts situasjon, nemlig dødballer, overganger og forsvarsspill. Han har prioritert forsvarsspillere med offensive ferdigheter og god pasningsfot, men glemt at ingen forsvarsspiller kan oppveie defensiv udugelighet med offensive bidrag.

Han lyktes fantastisk godt i Jerv. Kanskje laget han overtok der passet bedre med måten han ønsket å spille fotball på. Kanskje var Jervs beste spillere også spillere som passet best i Pedersens univers, eller kanskje transformasjonen rett og slett var mulig på nivå 3, men umulig i eliten. Jeg vet ikke. For meg fremstår han som antihelten Rolf Teigen - treneren som skulle ta Bryne tilbake til gamle høyde med tikitakafotball, men glemte at Brynes førstelag hadde 22 kjeivbein og at sidevinden på åkeren på Jæren knapt gjorde det mulig å holde ballen i laget i mer enn tre trekk.

Uavhengig av administrasjonens egnethet, så er jeg overbevist om at det finnes mange norske trenere som hadde tatt dette laget til et helt annet nivå. Starts fiasko er i all hovedsak Pedersens ansvar, samtidig som det er litt urimelig å kritisere administrasjonen for treneransettelsen. Derfor mener jeg kritikken av klubben og administrasjonen blir litt feil. Det er åpenbart mye som kan forbedres, men når man ser hva som foregår rundt omkring i andre klubber, tviler jeg på at Start er vesentlig dårligere stilt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Innlegget mitt var ikke en kritikk mot administrasjonen for ansettelsen av Steinar Pedersen. Ansettelsen fremsto som veldig riktig på daværende tidspunkt, og ingen kunne vel forutsett at det skulle gå så galt som det har gjort. Men dersom Steinar skulle fått sparken stiller jeg meg svært tvilende til at styret og stell har evner til å finne den riktige etterfølgeren. Det finnes ikke noen åpenbar kandidat slik det gjorde da Steinar fikk jobben.

En troverdig sportslig satsing handler for meg om å bygge en klubb som kan drive med toppfotball. Etter min mening kan man ikke gjøre dette uten å bygge opp den sportslige kompetansen i administrasjonen. Vi må ha folk som kan tenke langsiktig sportslig utvikling av hele klubben, en oppgave som favner mye videre enn trenerens oppgaver knyttet til a-laget. Jeg har ikke noe grunnlag for å si at dette ville gitt resultater på kort sikt, og det er ikke sikkert det ville endret noe i år. Men det er så absolutt en viktig del når man skal bygge en troverdig sportslig satsing.

Men ut fra dette er jeg enig med deg i at den viktigste grunnen til årets elendighet er Steinar Pedersens evner som trener. Likefullt tror jeg han som en fersk trener i Tippeligasammenheng ville hatt godt av noen å sparre med, noen å tenke sammen med som sitter over han i administrasjonen. Den personen finnes altså ikke per i dag.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pedersen sløste alene bort mye poeng i starten pga kampledelse.
    Han har kommet seg der.
    Pedersen sitter på en del bra, men det er totalen som mangler.
    Sportsjef, fysisk trener, offensiv teknikk trener.
    Man går ikke til tannlegen for å få fiksa på håret

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •