Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 129
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

Start En drøm AS

Dette er utrolig spennende.

Starts nye eiere har utrolig mye penger - og store ambisjoner!

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/D...e-237621b.html

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Dette er utrolig spennende.

Starts nye eiere har utrolig mye penger - og store ambisjoner!

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/D...e-237621b.html
    Hvor mye penger har disse "pokerspillerne" og hvilke selskap er det de har tjent pengene på?
    --

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er noen klipp fra fevennen:

I et stort innsidesalg nå i juni cashet blant annet kristiansanderen Robin Reed inn 43 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

Etter salg av 7,9 millioner aksjer i juni, eier GIG-sjef Robin Reed fortsatt 6,2 prosent gjennom sitt private selskap. Reed mottar også nær 14 millioner resultatbaserte aksjer i juni 2017. Ifølge DN har han fortsatt aksjer for nesten 350 millioner kroner når resultatavhengig bonus tas med.

Kristiansander Christopher Langeland fikk en stor eierpost da han solgte sitt eget selskap til gaming-giganten, og eier 17.184 aksjer til en verdi av rundt 80 millioner kroner.

Flaxvatn Holding, som er kontrollert av Birkenes-mannen Mads Nesset, eier 14.891 aksjer til en verdi av 70 millioner kroner.

I tillegg til sørlendingene har blant annet pokerlegenden Frode Fagerli tjent seg rik på selskapet. Det samme har bergensinvestoren Kjetil Myrlid Aasen.

Selskapet Bryggen Holding, der GIG-styreleder Helge Nielsen og styremedlem Kjetil Myrlid Aasen er blant eierne, sitter med aksjer for mer enn 600 millioner kroner.

Even sa at det var veldig aktuelt at det ble investert i spillere allerede nå i sommer... Tror plutselig vi kan se på en litt annen hylle nå framover, og det er nok attraktivt for spillere å bli med på en opptur som det kan se ut som vi får nå framover.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Gaming innovation group har vel en markedsverdi på 4,2 milliarder, ser at det ble solgt aksjer for nær 400 millioner for et par uker siden av aksjonærer og insidere, kan dette oppkjøpet av Start være grunnen?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Gud så gøy...

Da går vi for opprykk med denne:

---------------Bojar-----------------
    Wichne - Hagen - Larsen - Robstad
    Zernichow --- Strandberg --- Børufsen
    Rasmussen --- Ramsland --- Tripic

--

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kris81 Vis innlegg
    Gaming innovation group har vel en markedsverdi på 4,2 milliarder, ser at det ble solgt aksjer for nær 400 millioner for et par uker siden av aksjonærer og insidere, kan dette oppkjøpet av Start være grunnen?
    Og hoveddelen av eierne virker å nå være på eiersiden i det nye selskapet.. Vi snakker fort 100 mill i disponibel kapital her..
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Men fasiten er altså at IK Start ikke får ei eneste krone for salget av alle kommersielle rettigheter og makt. Derimot så lover de å gi 10 mill til selv seg, og inntil 40 mill på sikt. Selv om IK Start ikke får ei eneste krone, så må IK Start betale dersom avtalen sies opp etter 10 år.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Medaljen har alltid en bakside, sånn er det å være blakk, men klubben kan vel strengt tatt takke seg selv for den nåværende situasjonen de sitter i. Forhåpentligvis kommer det nå endel midler til å styrke spillerstallen med, de nye eierne virker å ha ambisjoner som er langt større enn å rykke opp og ned annethvert år eller å surfe på øvre del av tabellen i Obosligaen. Regner med at disse ambisjonene blir gjort klinkende klart for både Steinar og resten av stallen og at man allerede har klar en liste med spillere som kan handles inn i sommervinduet. Vi trenger vel minst en forsterkning i hvert ledd, forsvar, midtbane og spesielt angrep.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Spennende.
    Men svært uvanlig at en administrerende direktør representerer motparten i forhandlinger med egen klubb. Minner om kuppforsøk.
    Kan være positivt med nye eiere, men prosessen virker uryddig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Men fasiten er altså at IK Start ikke får ei eneste krone for salget av alle kommersielle rettigheter og makt. Derimot så lover de å gi 10 mill til selv seg, og inntil 40 mill på sikt. Selv om IK Start ikke får ei eneste krone, så må IK Start betale dersom avtalen sies opp etter 10 år.
    Det er sikkert en måte å se det på. En annen måte er at investorene forplikter seg til å stille til rådighet en ikke ubetydelig sum penger til selskapet. Ellers synes jeg det var litt vanskelig å tolke det siste punktet du sikter til.

Personlig synes jeg dette ser veldig lovende ut. Det er lokale folk som virker å være genuint interessert i klubben. Det ser også ut som dette er noe mer enn bare å putte penger inn til spillerkjøp, noe jeg mener er en forutsetning for at dette skal kunne lykkes. Men det er fortsatt litt vanskelig å gjøre seg opp en endelig mening, til det er det fortsatt mye som ikke er kjent synes jeg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Moneyball. Bare at denne gjengen, i tillegg til statistikk og tallknusing, har lomma full av penger. Dette KAN gå bra. De har sikkert regnet på det. 😎

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Viktig å få inn IA Olsen, må ha en fagmann med kontaktnett på sport.

GIG Gutta er gode på tallknusing, og kan man få inn et sportslig og menneskelig aspekt oppi dette kan det bli bra. Håper ikke det blir et nytt luftslott ala Soler, men at de er langsiktige og med stayerevne!

viktig også at det ikke blir et kjøpelag, men beholde lokale spillere.

For å få stemning og stinn brakke bør de selge billetter til kr 100 til produktet er verdt mer. Viktigere med mye folk, enn noen få kroner ekstra. Klubbens base må bygges fra bunn, og det tar tid!

Vi sørlendinger er impulsive, bare vi får tenkt oss godt om!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Vi får se om det først blir godkjent.
    Hva sier seniorrådet her mon tro..
    Har de noen avgjørende makt?
    Kan NFF velte dette mpt at dette er personer med interesser i det som bryter med Norsk Tipping?

Høres vanvittig bra ut. Inge Andre Olsen er ønsket. Noe som ville vært fantastisk.
    Nå håper jeg de bruker fornuft, flott med penger men man må bruke hue

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Seniorrådet har ingen makt i denne saken. NFF kan ikke velte dette pga forbindelsen til bettingselskaper nei.

Veldig forståelig at spørsmålet om NFF kommer her, med deres rykte som lite samarbeidsvillig ift. alt som gjelder betting og odds. Men det er, som også Pål Jørgensen kommenterer, privatpersoner som er Starts nye investorer, ikke et bettingselskap. Hvor pengene kommer fra, så lenge de er fra en lovlig bransje, har ingen betydning.

Dette er absolutt det beste som har skjedd på fryktelig lang tid. Det er aldri noen garanti for suksess, men for første gang på så uendelig lenge kan det forsvares å drømme om det.

Nå gleder jeg meg til å følge klubben fremover, og er spent på hvilke spillere som kommer inn til sommeren. Kan det være pga. dette at Zlatko Tripic har vært avventende i klubbjakten? Eller prioriteres posisjoner hvor vi er dårligere dekket, f.eks. spissplass? Jeg syns en ny makker til Larsen også virker som en nødvendighet - gjerne allerede nå, så de rekker å "spille seg kjent med hverandre" før neste sesong.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er vel her kun tale om et dataeslskap som levere IKT-løsninger til spillselskaper. Ikke et eget spillselskap?

Et slikt forbud hadde vært fullstendig tullete.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg så bare at de står bak Rizk og Betspin . Men regner med de selv har tenkt tanken og har sjekket opp alle mulige twister.
    Har lest minimalt om dette men veldig hyggelig av disse herrene.
    Går det dritt vet gamblere å ta noen millioner i søpla med fatning 😂

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Står i fevennen i dag at de spytter inn 40 millioner i en 10-årsperiode hvor av 10 millioner kommer med en gang for å dekke det vi denne sesongen taper på publikum/sponsor-svikt + styrking av det sportslige (les nye spillere). Det kommer nok minst 2-3 nye spillere i sommer...

Hvis Steinar Pedersen ikke klarer opprykk nå - med en ytterligere forsterket spillerstall, så forsvinner han nok etter denne sesongen. Det er min påstand!
    Ellers så har disse nye karene utrolig mye kapital, og for meg virket det som om pengene vil fortsette å flomme inn i selskapene de eier og dermed ser jeg ikke bort i fra at det kan komme ytterligere penger hvis det skulle bli behov for det.

For meg virket dette som en perfekt investorgruppe og tror det er mange andre klubber/supportere som er misunneligere rundt forbi.

Kommer Inge Andre Olsen inn også, så har vi kanongod og lokal kompetanse også på det feltet! Jeg tror vi alle har lov til å vaere optimistiske ang fremtiden - for forste gang på lang lang tid!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    NFF kan ikke velte dette pga forbindelsen til bettingselskaper nei.
    Tja. NFF må visstnok godkjenne en dualmodell som pr idag er i strid med regelverket for at dette skal gå i orden. I så fall har de nok anledning til å sparke bena under planene. Man skal aldri undervurdere norsk idretts vilje til å bevare Norsk Tippings monopol. Bent Svele ble presset ut av en ubetalt assitenttrenerjobb for håndballjentene til Storhamar fordi han i sitt sivile liv jobbet for Unibet. Nå virker det som om NFF og NIF i utgangspunktet har sett positivt på Starts ønsker, men det er jo ikke gitt at dette er like populært når det går opp for dem hva slags folk de har å gjøre med her.

Forøvrig minner jo dette veldig mye om det som skjedde i 2002, da styrtrike og høykompetente investorer med lokal tilhørighet overtok klubbdriften. Denne gangen er det riktignok autodidakte gamere, pokerspillere og cosplayere som kommer inn, men oddsspillere og fotballmanagere burde vel ha like gode forutsetninger for å drive fotballklubb som andre tomsinger.

Premier League er full av oligarker og arabiske prinser som leker fotballmanager med reelle klubber. Dette er vel den norske varianten. Så får vi se om Start blir et norsk Chelski, eller om luftslottet tradisjon tro ender opp med buken opp.

Spennende blir det uansett, selv om de varslede 40 millionene neste ti år ikke akkurat snur situasjonen helt på hodet. Mye skal brukes inneværende år, så får vi se om det blir på underskudd, nysigeringer eller sluttpakker. Steinar P styrer en klubb med 40 millioners budsjett og har fått hentet en ny spiller i måneden siden ansettelsen, men sliter med å konkurrer ut amatørerklubber med 12 millioner i budsjett. Får han sitte i fred? I så fall hvor store ressurser trenger han for å kvitte seg med Ullkisa og Verdal? Holder det med 50 millioner og to nye spillere hver måned?

Forøvrig er det vanskelig å skille Brandsdals propaganda fra Fevennes saklige og journalistisk uhildede dekning. Det er merkerlig at ikke Fevennen har et noe mer kritisk blikk på noe som reiser så mange store prinsippielle og etiske spørsmål. Om man setter det litt på spissen, så gis klubben bort til fem kvisefjes fra gutterommet som har tjent pengene sine på å gjøre folk til gjeldsslaver og undergrave norsk idrett, og Fevennes sportsleder er altså så henrykt at han må klype seg i armen for å tro det er sant.

Personlig har jeg ingen sterke følelser for disse planene. Jeg tviler på at pengene og kompentansen de tilfører vil sende Start til himmels, og jeg er litt skeptisk til at fem investorer skal kunne enes om strategi og pengebruk når hvetebrødsdagene har lagt seg. Sannsynligvis følger dette den vanlige kurven, med et kjøpt oppsving på kort sikt, stagnasjon og deretter buklanding med påfølgende avbetaling av gammel moro. Men hva vet jeg, det kan jo være disse guttene har more than meets the eye.

Fotballfeber på Sørlandet er nok uansett et løfte som er vanskelig å innfri. Årets sesong var hypet voldsomt opp grunnet tre sørlandslag i samme divisjon, men har jo knapt engasjert andre enn dem som uansett stiller i Sørlandshallen i januar. Brann topper eliteserien uten å fenge Bergen. Vålerenga spiller for tomme seter tross en satsing som får Starts luftige vyer til å fremstå som driks. Spørsmålet er om norsk fotball for evig har mistet publikum grunnet fri tilgang til internasjonale godbiter, eller om kanskje et nytt oppsving for landslaget kan gi det hele et løft. Pr idag er det lite som tyder på at Start har denne skjebnen i egne hender.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •